zaterdag 31 oktober 2015

Halloween album



Halloween.

Ik hou van Halloween, maar waar komt het vandaan ?
De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november. De Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. Het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, het Ierse woord voor de maand november).


Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. De Kelten geloofden namelijk dat op die dag de sluier tussen deze wereld en de geestenwereld dun is en dat de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar. Ze gingen daarom zelf verkleed als demon etc, omdat ze dachten dat de geesten dan hun lichaam niet over zou nemen.


Op het eiland Groot-BrittanniĆ« werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. Toen de Romeinen Groot-BrittanniĆ« binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag en werd deze dag ook gebruik voor het eren van de doden. Er werd een extra bord op tafel gezet. Of een extra stoel bij de haard. 


In de negende eeuw van de huidige tijdrekening steekt een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengt zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.

In de Verenigde Staten maakt het feest vooral opgang in de tweede helft van de 19e eeuw, toen grote groepen Ierse en Schotse immigranten het land binnenkwamen. In de VS duikt dan de bekende jack-o'-lantern-pompoen op, die in de hele wereld wellicht het bekendste gezicht van Halloween is. Het feest is uiteindelijk heel commercieel geworden.


Ik hou van Halloween, van zowel het griezelige en commerciele aspect als het spirituele-, en historische aspect.

Vorig jaar hadden we een Halloween buurtfeest, en van de foto's heb ik met heel veel plezier nu een album gemaakt.
Ik heb het album gemaakt van 3 paperbags.
En wisten jullie dat Kimya ook dubbelzijdig tape verkoopt ? Ik heb een lekker grote rol tape en die heb ik dan ook gebruikt in dit album.


Ik heb de blokzakken gevouwen op de breedte van het blok.


En met 2 stukken dik karton en een stukje ribbelkarton heb ik een kaft gemaakt.

En de cover moest natuurlijk wel een beetje spooky worden.Dus met behulp van wat kettingen, zwarte verf, inka gold in diverse kleuren, softboard elementen die ik heb vastgezet met splitpennen, verbandgaas, een plastic schedel, een spin en een klauw bedel lukte het geheel best aardig.


 Achter de bloementoef steekt nog net een stukje grijs mesh wire, De kleine oranje pompoentjes is confetti


Op deze pagina heb ik gebruik gemaakt van een ster label en hierop heb ik een spinnen etiket 
geplakt. De label heb ik vast gemaakt met een splitpen. Het woordje "BOO" hangt aan 3 vleermuis confetti. Met 2 stukken bordeux kleurig kant  fleurt het geheel een beetje op. Achter het papier steekt nog een stukje oranje weblint.

Achter de foto steekt een onderzetter die ik een beetje vuil heb gemaakt met zwarte inkt.  Onderaan de pagina een vleermuis en een houten pompoen knoop.  

Hier een label die vastgebonden zit aan een andere label door middel van een stukje touw en een stukje paars satijnlint.


De kat onder aan de linkerpagina vind ik helemaal geweldig !! Op de rechterpagina zie je een stukje Sugar Skull lint en een stuk grijs wired mesh


Op de linkerpagina zit in de hoek zit een stuk wit weblint. En een klein labeltje  met een stukje touw. De rechter pagina is wat rustig gehouden door gebruik te maken van zwart satijn lint.




Ik heb de "roosjes" van het tule lint losgeknipt. Je kan er zulke leuke bloemen accenten mee maken !


 Op het label zit een bedeltje vastgebonden met een stuk touw.  Op de andere label zit een vilten pompoen en een flesje geplakt.


Aan het rechter label hangt nog een gelukspoppetje.... zo schattig !

Dit was voor mij de laatste post over Halloween............voor dit jaar dan......hahaaha


When black cats prowl and pumpkins gleam. May luck be yours on this Halloween..

Knutselgroetjes Cin !

Geen opmerkingen: